کد خبر: ۹۷۱۲
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰

آرزوی محمدمهدی جمالی نوحه‌خوانی در کربلاست

تشویق خانواده و اطرافیان و دیدن مداحان در هیئت‌های مذهبی برای محمد‌مهدی جمالی تأثیرگذار بوده است. او می‌گوید: مادرم اشعار مذهبی را برایم می‌خواند. من هم با چندبار تکرار آنها را پیش دوستان و اقوام از بَر می‌خواندم.

محمد‌مهدی جمالی دانش‌آموز سیزده‌ساله ساکن محله گوهرشاد است. علاقه و ارادتش به ائمه (ع) به‌ویژه امام‌حسین (ع) او را در مداحی به جایی رسانده که در مناسبت‌های مختلف مذهبی در حرم مطهر مداحی و روضه‌خوانی می‌کند.

او همچنین توانسته در مسابقات مدیحه‌خوانی «کوثر محبت» که بین مداحان سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار می‌شود، مقام اول استانی را در رده سنی دوازده تا شانزده‌سال کسب کند. این مسابقات را کانون مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی واداره اوقاف و امور خیریه استان برگزار می‌کند.

او همچنین در مسابقات مداحی آموزش‌و‌پرورش، مقام اول استانی را به دست آورده است.

- چه شد که سراغ مداحی رفتی؟
مادرم از کودکی با من دکلمه کار می‌کرد و از همان زمان همراه پدرم به مراسم عزاداری امام‌حسین (ع) می‌رفتم و به ائمه (ع) ارادت دارم. نه‌ساله بودم که در جلسه‌ای، استاد محمدرضا کفشدار‌طوسی را دیدم و آنجا یاد گرفتم که اشعار مذهبی را با صوت بخوانم. از آن به بعد به‌مرور مداحی، نوحه و روضه‌خوانی را شروع کردم و تا امروز دنبال می‌کنم.

- چه شد که تصمیم گرفتی مداحی را ادامه دهی؟
تشویق خانواده و اطرافیان و دیدن مداحان در مجالس و هیئت‌های مذهبی تأثیرگذار بود. مادرم اشعار مذهبی را برایم می‌خواند. من هم با چندبار تکرار آنها را پیش دوستان و اقوام از بَر می‌خواندم. تشویق اطرافیان مطمئنم کرد که در مسیر درستی هستم و ثابت‌قدم راهم را ادامه دادم.

- کجا دوره دیدی و در کدام هیئت‌ها مداح و نوحه‌خوان هستی؟
در جلسه مجمع ذاکرین گلشن عسکری (ع) و جلسه عاشقان ثارالله (ع) دوره دیدم و الان در هیئت‌های مختلف مداحی می‌کنم. هر‌سال دهه اول محرم به حسینیه ولی‌عصر (عج) می‌روم و در هیئت نوجوانان «شام شهادت» این حسینیه مداحی می‌کنم. در هیئت «غریب سامرا» در میدان توحید، همچنین هیئت انصار‌المهدی (عج) فدائیان اسلام و چند هیئت دیگر مداح و نوحه‌خوان هستم.

- در حرم مطهر هم مداحی کرده‌ای؟
سال گذشته ایام صفر در حرم مطهر مداحی کردم که شبکه خراسان رضوی آن را مستقیم پخش کرد. پنجشنبه هر هفته هم در حرم مطهر مداحی می‌کنم.

- اشعار و نوحه‌هایت را چطور انتخاب می‌کنی؟
از کانال اشعار استفاده می‌کنم یا سراغ متن استادان بزرگ مداحی می‌روم.

- چه خاطره خوبی می‌توانی برایمان تعریف کنی؟
اربعین و ماه رمضان سال قبل در کربلا بودم که تجربه خیلی خوبی بود؛ البته هنوز سعادت مداحی در بین‌الحرمین را ندارم.

- چه برنامه‌ای برای آینده داری؟
در‌کنار درس، مداحی را به‌صورت حرفه‌ای ادامه می‌دهم. خوشحالم که از کودکی این سعادت را داشتم که برای ائمه (ع) روضه و نوحه بخوانم و امیدوارم این سعادت ادامه داشته باشد و بتوانم در کربلا نوحه‌خوانی کنم.

* این گزارش شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۴ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44